[ID 196] CHALLENGES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC

Authors

  • Fátima Yukari Akiyoshi França Centro Universitário do Cerrado Patrocínio - UNICERP
  • Débora Percília Silva Centro Universitário do Cerrado Patrocínio - UNICERP

Keywords:

Remote teaching, social isolation, learning process

Abstract

INTRODUCTION: This article presents challenges in Early Childhood Education in a context of intense changes caused by the pandemic, generated by Covid-19, which brought a series of transformations in the way of thinking about education and teaching practices, through teaching remote and Early Childhood Education ended up being impacted because it is basic education.

OBJECTIVE: To know the challenges faced by early childhood educators for the execution of remote teaching in the middle of the pandemic, caused by Covid-19.

METHODS: this research was carried out through data searches from the theoretical framework, websites and consultation in scientific articles. The work consisted of data collection, of a qualitative nature, with a descriptive methodology, carried out through a questionnaire, consequently, the answers served to obtain the results.

RESULTS: the results showed that the challenges faced by kindergarten teachers for the execution of remote teaching, which served as a research base for many academics from different areas, caused several changes, thus, they had to adapt to the new reality, providing some impacts on education.

CONCLUSION: Early Childhood Education is the foundation, the base in the construction of knowledge, primordial in several aspects. This transition to the digital environment brought great transformations and challenges for educators and students. Despite the obstacles, teachers have reinvented themselves every day to bring content to students in an interactive and interesting way.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Direitos de Aprendizagem e Desenvolvimento na Educação Infantil. 2018.In: Disponível em: .Acesso em: 14 jun. 2021.

ELEVA; P, de, E. Como motivar os alunos da Educação Infantil? Confira 5 dicas! Julho de 2021. Disponível em: https://blog.elevaplataforma.com.br/como-motivar-alunos-educaçao-infantil/. Acesso em 10 ago. 2021.

JORNAL, EDU. Desenvolvimento Infantil: Qual é o impacto da pandemia? Setembro 2020. Disponível em:<https://jornadaedu.com.br/gestao-escolar/desenvolvimento-infantil/>. Acesso em 11 ago. 2021.

LOURENÇO, DE. S. A; NARCISO, A. L. DO C; NARCISO, L. DO C. Ensino Remoto em Tempos de Pandemia: Os Desafios Enfrentados Pelos Professores. Disponível em: Acesso em: 10 ago. 2021.

MORAN, José. Mudando a Educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/1/Artigo-Moran.pdf>. Acesso em 12 maio 2021.

NASCIMENTO; R.L. A importância das aulas remotas para o desenvolvimento infantil. 25 maio 2020. Disponível em: <https://www.brainlatam.com/blog/a-importancia-de-aulas-remotas-para-as-crianças-1609 >.Acesso em: 10 ago. 2021.

OLIVEIRA, Hudson do Vale de; SOUZA, Francimeire Sales de. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 15-24, 2020. Disponível em . Acesso em: 12 abr. 2021.

PEREIRA JUNIOR, Lucimar da Silva; MACHADO, Joana Bartolomeu. Educação Infantil em tempos de pandemia: desafios no ensino remoto emergencial ao trabalhar com jogos e brincadeiras. Revista Educação Pública, v. 21, nº 6, 23 de fevereiro de 2021. Disponível em:<https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/6/educacao-infantil-em-tempos-de-pandemia-desafios-no-ensino-remoto-emergencial-ao-trabalhar-com-jogos-e-brincadeiras>Acesso em: 04 out. 2021.

ROGER, Hansen. A educação infantil em tempos de pandemia, 05/06/2020. Disponível emhttps://www.colegioflorenca.com.br/blog/educacao-infantil-tempos-pandemia/.Acesso em: 12 mar. 2021.

SOUZA, D. G. de.; MIRANDA, J. C. Desafios da Implementação do Ensino Remoto. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 11, p. 81–89, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4252805.

Disponível em: http://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/38. Acesso em: 16 ago. 2021.

Published

2023-08-11

How to Cite

Akiyoshi França, F. Y., & Débora Percília Silva. (2023). [ID 196] CHALLENGES OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC. Revista Vitae Educação, Saúde & Meio Ambiente, 2(13), 820–837. Retrieved from https://revistas.unicerp.edu.br/index.php/vitae/article/view/2525-2771-v2n13-9

Issue

Section

Artigos