[ID 97] KNOWLEDGE MANAGEMENT AS A COMPETITIVE DIFFERENTIAL IN THE CURRENT LABOR MARKET FRONT OF GLOBALIZATION

Authors

  • Fátima Yukari Akiyoshi França Centro Universitário do Cerrado Patrocínio - UNICERP
  • Giovana Martins Alves Centro Universitário do Cerrado Patrocínio - UNICERP

Keywords:

learning, tools, information, process, success

Abstract

INTRODUCTION: Knowledge Management can be seen as a collection of processes that govern the creation, dissemination and use of knowledge to fully achieve the organization's purposes. It is necessary, for the present work, to write the process by which a conscious and systematic company collects, creates, organizes, shares and qualifies its collection of learning and, furthermore, unites human resources, cultural and appropriate technology policies to achieve strategic objectives.

OBJECTIVE: Analyze how good Knowledge Management can contribute to the organization's competitive differential, together with tools capable of improving the performance of companies and their results in a positive way.

METHODS: The reserch is based on a basic, descriptive, bibliographical and qualitative approach research. A set of data from various journals was gathered in order to broaden the theoretical reflection to assist in the discussion on the subject.

RESULTS: Knowledge Management, in line with People Management, provides subsidies for companies to make effective decisions that are beneficial to all interested parties. It is observed how important knowledge is for professionals, as it is already a differentiating factor for the labor market.

CONCLUSION: The way in which communication has been gaining strength in companies through advances made by the means of communication is pertinent and, therefore, the use of Knowledge Management, analysis of the profile and skills of professionals are relevant to the success of the organization congruent to the era digital related to the context of globalization.

References

ANTUNES, Maria Tereza Pompa. MARTINS, Elizeu. Capital Intelectual: seu entendimento e seus impactos no desempenho de grandes empresas brasileiras. Revista Base (Administração e Contabilidade) da UNININOS (em linha). 2007, 4 (1) p. 2. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/3372/337228631002.pdf> Acessado em: 22 mar 2020.

BUENO, Giovatan de Souza. BENEVIDES, Marcus Vinícius de Sá e. ALBIERO, Mônica Beatriz. VAZ, Sandro Roberto. Gestão Estratégica do Conhecimento. Rev. FAE, Curitiba, jan./jun. 2004.

EDVINSSON, Lei£. Michael S. Malone. Capital Intelectual I. Tradução: Roberto Galman; revisão técnica Petros Katalifos - São Paulo: Makran Books, 1998 p. 13.

FREIRE, Patricia de Sá. UENO, Alexandre T. DIAS, Marco Antonio Harms. SANTOS, Neri dos. Ferramentas de avaliação de gestão do conhecimento: um estudo bibliométrico. Int. J. Knowl. Eng. Manag. Florianópolis, p. 18, jul/out 2013.

JAMBEIRO, O. Gestão e tratamento da informação na sociedade tecnológica. São Paulo em perspectiva, São Paulo, v. 12, n. 4 1998. p. 3; 10.

LONGO, Rose Mary Juliano. QUEIROZ, Cecília. SANTOS, Priscila dos. CAMACHO, Fabíola. PAULINELLI, Regina. FEDELE, Duílio. Gestão do conhecimento: a mudança de paradigmas empresariais no século XXI. São Paulo: Editora Senac. São Paulo, 2014.

OLIVEIRA, Luciano Oliveira de. Gestão de Pessoas Aplicada ao Setor Público. [recurso eletrônico] Porto Alegre. Sagah. 2017. p. 18; 21; 26-27; 30; 43; 137; 139; 145; 221.

PRODANOV, Cleber Cristiano, FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Novo Hamburgo - Rio Grande do Sul – Brasil. 2013. p. 14. Disponível em: <http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf> Acessado em: 27 jun 2020.

ROXO, Francisco Velez; GONÇALVES, Humberto Fernandes. Portal do Marketing. 16/05/2007. Disponível em:

<http://www.portaldomarketing.com.br/Artigos/Marketing_como_filosofia_de_gestao.htm> . Acessado em: 25 out 2020.

SANTOS, Gildenir Carolino. PASSOS, Rosemary. Em tempos de globalização e mudança: a identificação da cidadania na sociedade de informação. Campinas. 2005. p. 1-2.

SERRA, Afonso Celso da Cunha. Gestão do Conhecimento. Harvard Business Review; tradução Afonso Celso da Cunha Serra - Rio de Janeiro: Elsevier, 2000 10º reimpressão.

SOUZA, Daniela Borges Lima de - Gestão do Conhecimento nas Organizações: desafios e oportunidades - Estação Científica, Juiz de Fora, 2006.

TERRA, José Cláudio Cyrineu. KRUGLIANSKAS. Isak. Gestão do Conhecimento em pequenas e medias empresas. Rio de Janeiro: Campus. 2003. p. 15-17

XAVIER, Ricardo de Almeida Prado. Capital Intelectual: administração do conhecimento como recurso estratégico para profissionais e organizações. São Paulo: Editora STS, p. 8. 121-122. 1998.

Published

2022-05-04

How to Cite

Akiyoshi França, F. Y., & Martins Alves, G. (2022). [ID 97] KNOWLEDGE MANAGEMENT AS A COMPETITIVE DIFFERENTIAL IN THE CURRENT LABOR MARKET FRONT OF GLOBALIZATION. Journal Rumos Da Pesquisa Em Ciências Empresariais, Ciências Do Estado E Da Tecnologia, 1(6), 352–369. Retrieved from https://revistas.unicerp.edu.br/index.php/rumos/article/view/2525-278x-v1n6-8

Issue

Section

Artigos