[ID 126] FAMILY EXPERIENCE IN SCHOOL INCLUSION OF CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS

Sabrina Miranda dos Santos, Paloma Ninfa Barbosa, Gisélia Gonçalves de Castro

Authors

Keywords:

Autism, Family, Inclusion

Abstract

INTRODUCTION: The perspective of schooling children with Special Educational Needs in the regular education system is today one of the main moral and political imperatives, despite this, the inclusive process is still marked by several contradictions.

OBJECTIVE: This study aimed to analyze the family experiences in the school inclusion of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder.

METHODS: This is a cross-sectional, descriptive and qualitative study. Mothers and fathers of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder participated. A sociodemographic questionnaire was applied to the guardians and the interview was carried out with a guiding question: “What do you say about your child's school inclusion? For the analysis of qualitative data, categories were formed.

RESULTS: When analyzing the sociodemographic profile of the 10 mothers and 2 fathers representing the families, where 58% were between 40 and 49 years old, and with regard to marital status, the majority, 67% were married. According to education, most had high school. Concerning the current occupation, 50% work with paid activity. In relation to income, 50% had an income of 1 to 3 minimum wages. Faced with the reports of family members about inclusion, questionable points emerged regarding legitimate inclusion, school support needs for both children and family members.

CONCLUSION: The real applicability of educational policies is necessary, aiming at the rights of children with special needs, in addition to informational support for families, as well as an interdisciplinary intervention that considers the particularities of each child.

Author Biography

GISÉLIA GONÇALVES DE CASTRO, Centro Universitário do Cerrado Patrocínio - UNICERP

Estágio Pós-Doutoral em Promoção de Saúde pela UNIFRAN/SP (2019 e 2020). Doutora em Promoção de Saúde (2019) pela Universidade de Franca UNIFRAN/SP (2019). Mestre em Promoção de Saúde pela UNFRAN/SP ( 2005). Pós Graduada em Saúde Pública pela Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP / SP).Especialização em Clínica Fisioterápica (MG). Graduação em Fisioterapia (UNICERP/MG) Formação no Conceito Neuroevolutivo Bobath Infantil pela ABRADIMENE. Membro do grupo de pesquisa do CNPq intitulado Apoio Social e Promoção da Saúde: Subsídios para a implementação de ações e avaliação de estratégias em Promoção da Saúde. Docente Titular no Centro Universitário do Cerrado Patrocínio UNICERP nos cursos de Graduação em Ciências Biológicas, Educação Física, Fisioterapia, Fonoaudiologia, Nutrição, Pedagogia, Psicologia. Coordenadora da Pesquisa e Programa de Iniciação Científica do UNICERP. Pesquisadora do Programa de Iniciação Científica PROIC do Centro Universitário do Cerrado Patrocínio, MG

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de Significação como Instrumento para a Apreensão da Constituição dos Sentidos. PSICOLOGIA CIÊNCIA E PROFISSÃO, 2006, 26 (2), 222-245. Disponivel em: < https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/abstract/?lang=pt> acesso em: 14/01/2022.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION: DSM-5. Associação Americana de Psiquiatria. DSM-V - Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais, 2013.

BENITEZ, P.; DOMENICONI, C. Capacitação de Agentes Educacionais: Proposta de Desenvolvimento de Estratégias Inclusivas. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 20, n. 3, p. 371-386, Jul.-Set., 2014. Disponivel em: < https://www.scielo.br/j/rbee/a/NyzS3SDxgrwnRcSjLkzbg6v/?format=pdf&lang=pt >

acesso em: 14/01/2022.

BOETTGER, A. R. S.; LOURENÇO, A. C.; CAPELLINI, V. L. M. F. O professor da Educação Especial e o processo de ensino-aprendizagem de alunos com autismo. Revista Educação Especial | v. 26 | n. 46 | p. 385-400 | maio/ago. 2013. Disponivel em: < https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5833/pdf> acesso em: 15/01/2022.

BRASIL. LDB : Lei de diretrizes e bases da educação nacional : Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 13. ed. – Brasília : Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2016. – (Série legislação ; n. 263 PDF) Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/ldb_13ed.pdf acesso em:

CAPELLINI, V. L. M. F.; RODRIGUES, O. M. P. R. Concepções de professores acerca dos fatores que dificultam o processo da educação inclusiva. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 355-364, set./dez. 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/578 acesso em: 15/01/2022.

CAPELLINI, V. L. M. F.; SHIBUKAWA, P. H.; RINALDO, S. C. O. Práticas pedagógicas colaborativas na alfabetização do aluno com transtorno do espectro autista. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 13, n. 2, p.87-94 abr/jun 2016.

CHRISTOVAM, A. C. C.; CIA, F. O Envolvimento Parental na Visão de Pais e Professores de Alunos com Necessidades Educacionais Especiais. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 19, n. 4, p. 563-582, Out.-Dez., 2013. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/313334637_O_Envolvimento_parental_na_visao_de_pais_e_professores_de_alunos_com_necessidades_educacionais_especiais> acesso em: 15/01/2022.

FARIAS, I. M.; MARANHÃO, R. V. A.; CUNHA, A. C. B. Interação professor-aluno com autismo no contexto da educação inclusiva: análise do padrão de mediação do professor com base na teoria da experiência de aprendizagem mediada. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, Set.-Dez. 2008, v.14, n.3, p.365-384. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-509516 acesso em: 15/01/2022.

FRAGA, J. M.; VARELA, A, M.; WUO, A. S.; RAUSCH, R. B. Conceitos e relações entre educação inclusiva e educação especial nas legislações educacionais do Brasil, Santa Catarina e Blumenau. Revista Educação Especial | v. 30 | n. 57 | p. 41-54 | jan./abr. 2017. Disponivel em: < https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/22012> acesso em: 15/01/2022.

GUALDA, D. S.; BORGES, L.; CIA, F. Famílias de crianças com necessidades educacionais especiais: recursos e necessidades de apoio. Revista Educação Especial | v. 26 | n. 46 | p. 307-330 | maio/ago. 2013. Disponivel em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5379 acesso em: 15/01/2022.

GOMES, R. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa, 2014.

LEMOS, E. L. M. D.; SALOMÃO, N. M. R.; AQUINO, F. S. B.; RAMOS, C. S. A. Concepções de pais e professores sobre a inclusão de crianças autistas. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 3, p. 351-361, set.-dez. 2016. Disponível em: <https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-840618> acesso em: 15/01/2022.

LUIZ, F. M. R.; NASCIMENTO, L. C. Inclusão escolar de crianças com síndrome de down: experiências contadas pelas famílias. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.18, n.1, p. 127-140, Jan.-Mar., 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000100009> acesso em: 15/01/2022.

MAIA FILHO, A. L. M.; NOGUEIRA, L. A. N. M.; SILVA, K. C. O.; SANTIAGO, R. F. A Importância da família no cuidado da criança autista. Rev. Saúde em Foco. Teresina, v. 3, n. 1, art. 1, p. 66-83, jan./jun. 2016. Disponível em: <http://www4.unifsa.com.br/revista/index.php/saudeemfoco/article/view/719/1000> acesso em: 15/01/2022.

MATOS, S. N.; MENDES, E. G. Demandas decorrentes da inclusão escolar. Revista Educação Especial | v. 27 | n. 48 | p. 27-40 | jan./abr. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/8796/pdf> acesso em: 15/01/2022.

MINATEL, M. M.; MATSUKURA, T. S. Familiares de crianças e adolescentes com autismo: percepções do contexto escolar. Revista Educação Especial | v. 28 | n. 52 | p. 429-442 | maio/ago. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/14708/pdf> acesso em: 15/01/2022.

MINAYO M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

MINAYO M. C. S. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 21ª ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

PIMENTEL, A. G. L.; FERNANDES, F. D. M. A perspectiva de professores quanto ao trabalho com crianças com autismo. Audiol Commun Res. 2014;19(2):171-8. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/acr/a/S9vVj4QZJHQrnsZy3Tx55Tj/?format=pdf&lang=pt> acesso em: 14/01/2022.

PIMENTEL, S. C.; PAZ, L. M. “Olhar” de gestores sobre a inclusão de pessoas com deficiência em escolas regulares no Vale do Jiquiriçá. In: DÍAZ, F., et al., orgs. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2009, p. 323-331. ISBN: 978-85-232-0928-5.

SANTOS, G. C. S.; MARTÍNEZ, A. M. A Subjetividade Social da Escola e os Desafios da Inclusão de Alunos com Desenvolvimento Atípico. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 2, p. 253-268, Abr.-Jun. 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbee/a/DbcwYNzDMZkMw7zLRtsMFbM/abstract/?lang=pt> acesso em: 14/01/2022.

SANTOS, J. P.S. Participação e satisfação de pais de crianças autistas com a escola: estudo exploratório. Revista Educação Especial | v. 30 | n. 58 | p. 283-296 | maio/ago. 2017. Disponível em: <https://www.redalyc.org/journal/3131/313152151002/html/> acesso em: 15/01/2022.

SERRA, D. Sobre a inclusão de alunos com autismo na escola regular. quando o campo é quem escolhe a teoria. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 1 n. 2, p. 163-176, jul./dez. 2010 . Disponível em: < file:///C:/Users/Paloma/Downloads/66-Texto%20do%20artigo-65-1-10-20130206.pdf> acesso em: 15/01/2022.

SOUZA, J. C.; FRAGA, L. L.; OLIVEIRA, M. R.; BUCHARA, M. S.; STRALIOTTO, N. C.; ROSÁRIO, S. P.; REZENDE, T. M. Atuação do Psicólogo Frente aos Transtornos Globais do Desenvolvimento Infantil. PSICOLOGIA CIÊNCIA E PROFISSÃO, 2004, 24 (2), 24-31 . Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pcp/a/xf8W4GBLDwZNnHd86WBzZmh/?lang=pt> acesso em: 15/01/2022.

VILHENA, D. A.; LEITE, R. C. D.; TEIXEIRA, I. A.; PINHEIRO, A. M. V. Avaliação interdisciplinar do transtorno do espectro do autismo e comorbidades: caso de um diagnóstico tardio. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v.15, n.1, p. 78-88, 2015. Disponível em: <https://biblat.unam.mx/hevila/Cadernosdeposgraduacaoemdisturbiosdodesenvolvimento/2015/vol15/no1/7.pdf> acesso em 15/01/2022.

Published

2022-03-28

How to Cite

Miranda dos Santos, S. ., Ninfa Barbosa, P. ., & GONÇALVES DE CASTRO, G. (2022). [ID 126] FAMILY EXPERIENCE IN SCHOOL INCLUSION OF CHILDREN WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS: Sabrina Miranda dos Santos, Paloma Ninfa Barbosa, Gisélia Gonçalves de Castro. Revista Vitae Educação, Saúde & Meio Ambiente, 2(10), 468–483. Retrieved from https://revistas.unicerp.edu.br/index.php/vitae/article/view/2525-2771-v2n10-10

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)