[ID 106] COGNITIVE AND HEARING SLILLS STIMULATION PROGRAM IN THE ELDERLY
Marília Xavier de Freitas, Soraya Pereira Cortês de Almeida, Yasmin Maria de Jesus Silva, Felipe Augusto Sabino Silva, Lara Cristina Pereira
Keywords:
Auditory Stimulation, Cognitive Stimulation, Speech therapy, SeniorsAbstract
INTRODUCTION: Age brings changes that affect the health of the elderly, compromising their physical and mental capacity. Thus, speech therapy interventions encourage dialogue and listening among the elderly, allowing good communication.
OBJECTIVE: To verify the effectiveness of the speech-language stimulation program for cognitive and auditory skills in the elderly.
METHODS: This work has an interventional, analytical and uncontrolled approach. It was carried out in three stages, namely pre-testing, intervention and post-testing. In the pre-testing, the elderly were tracked through two protocols, Simplified Assessment of Auditory Processing and the Mini Mental State Examination-MMSE. In the intervention, the elderly participated in an adapted cognitive and auditory stimulation program by, consisting of 9 sessions. And the post-testing consisted of reapplying the auditory and cognitive screening protocols.
RESULTS: Eight elderly people participated in the research, 7 females and 1 male. The results showed that in cognitive screening 12.5% (N=1) showed a significant improvement, and 25% (N=2) maintained the same result and 37.5% (N=3) had a small evolution. Regarding the auditory tracking, it was identified that 37.5% (N=3) remained without evolution and decline, whereas 12.5% (N=1) had a positive evolution and 25% (n=2) had a small evolution as compared to pre-testing.
CONCLUSION: Therefore, it is concluded that the program to stimulate cognitive and auditory skills in the elderly was effective, requiring the implementation of speech therapy programs to minimize the impacts caused by aging.
References
ALMEIDA, Kleber Rosa; ASSIS, Andresa Marques; SANYELLE, Silva Pinheiro; SILVEIRA MELO, Kátia Mirim. Avaliação simplificada do processamento auditivo central em idosos ouvintes normais e deficientes auditivos. Seminário de Iniciação Científica da UNIFENAS, 2004.
BELASCO, Angélica Gonçalves Silva; OKUNO, Meiry Fernanda Pinto. Realidade e desafios para o envelhecimento. Rev. Bras. Enferm., Brasília , v. 72, supl. 2, p. 1-2, 2019 .
CORREIA, Carla Maria Godinho Gomes da Silva. O APOIO SOCIAL E A QUALIDADE DE VIDA DOS IDOSOS DO CONCELHO DE FARO. 2009. 117 f. Monografia (Especialização) - Curso de Psicologia, Departamento de Psicologia, Universidade do Algarve, S.L, 2009.
FERREIRA, Olívia Galvão Lucena; MACIEL, Silvana Carneiro; COSTA, Sônia Maria Gusmão; SILVA, Antonia Oliveira; MOREIRA, Maria Adelaide Silva Paredes. Envelhecimento ativo e sua relação com a independência funcional. Texto & Contexto - Enfermagem, [S.L.], v. 21, n. 3, p. 513-518, set. 2012.
FONSECA, Ilanna Cibele Delgado. ALTERAÇÕES DA AUDIÇÃO E DA LINGUAGEM EM IDOSOS: revisão integrativa. Revista Ibero-Americana de Saúde e Envelhecimento, [S.L.], v. 5, n. 1, p. 1708-1, 4 out. 2015. Universidade de Evora.
FONSECA, Ana Filipa Marmeleiro. Promoção da qualidade de vida no idoso: A Atenção, a memória e a Audição. 2015. 111 f. Monografia (Especialização) - Curso de Educação Para Saúde, Instituto Politécnico de Coimbra, Esec Escola Superior de Educação, {S.L}, 2015.
GHIRINGHELL, Rosângela; IORIO, Maria Cecília Martinelli. Dominios cognitivos e audição: Estudo em idosos que são novos usuários de próteses auditivas. Estud. Interdiscip: envelhec, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 87-103, 2016.
Gomes, E. C. C. Souza, S. L. Marques, A. P. O. Leal, M. C. Treino de estimulação de memória e a funcionalidade do idoso sem comprometimento cognitivo: uma revisão integrativa. ARTIGO • Ciênc. saúde coletiva 25 (6) • Jun 2020.
JORGE, Vivian Oliva. Efeitos do treinamento auditivo em idosos com envelhecimento
Normal. Trabalho de conclusão de curso de graduação em Fonoaudiologia da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2008.
RODRIGUES, Maria Rita Teles. Efeitos de uma Intervenção Psico-Educativa nas Competências Cognitivas e Satisfação de Vida em Idosos. Dissertação de Mestrado da Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, 2006.
SAMPAIO, Nirvana Ferraz Santos. Linguagem e memória no envelhecimento: um estudo neurolinguístico. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia: Revista Investigações, |S.L.|, v. 25, p. 1-23, 02 jul. 2012.
SOUZA, Isis Aline Lourenço de; MASSI, Giselle. A saúde fonoaudiológica a partir do discurso do idoso institucionalizado. Rev. CEFAC, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 300-307, Feb. 2015
SOUSA, Maria da Glória Canto de; RUSSO, Iêda Chaves Pacheco. Audição e percepção da perda auditiva em idosos. Rev. soc. bras. fonoaudiologia, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 241-246, 2009.
SOUSA, Juliana Nery de; CHAVES, Eliane Correa. O efeito do exercício de estimulação da memória em idosos saudáveis. Revista Escola de Enfermagem. São Paulo, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Vitae Educação, Saúde & Meio Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Vitae - Educação, Saúde & Meio Ambiente do UNICERP.
Os trabalho são originais e não estão disponíveis em outras publicações, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, contudo, o estilo dos autores e que os originais não serão devolvidos aos autores.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).